Äta när man som minst vill


 Idag var jag inte så sugen på att laga till en massa mat så det blev mackor och fil till brunch och sen en havregrynsröra till fruddag. All denna frukost förde mina tankar till barndomen som mjökallergiker. Frukosten är ju ett litet känsligt mål eftersom kroppen är halvt i svält efter nattens dvala och kroppen är i obalans så känner inte för att äta eller så sover man länge och blir sen... jag vet många svenskar som låter bli att äta överhuvudtaget. Då i min barndom så åt jag torra flingor eller mackor oftast. Men man fick hitta på lite tricks ibland för jag kunde bli less det om det var för många dagar i rad.
Påhittighet är bland det bästa när det kommer till att göra mat och jag lärde mig mycket dyrbart som jag behållit än idag :)
Här kommer några exempel på galet frukostfix

För mjölkallergikern:
Corn flakes och ostkrokar
Havregrynsröra - Blanda havregryn, kakao, några korn salt och ganska mycket socker och rör om. Tillsätt vatten och rör om tills det blir lite saftigt istället för torrt. Om du vill ha lite extra mumsigt så smält smör eller ett bra margarin och rör i innan vattnet också. (kakao piggar upp, socker och havregryn många kolhydrater. Sockret kanske inte har så bra sådana, men det får man ta. Ett glas juice till så är det perfekt ;)
Mörk, mjölkfri choklad med havrefras, fullkornshjärtan eller annan god, matig flinga.
Chips och nötter - För den som tål fett i den känsliga morgonmagen.

För mjölktoleranta (sådana som mig :) :) :) :)
Havregrynsröra med mjölk
Havrefras i en tallrik mjölkchoklad - Jag rekommenderar mörk choklad framför oboy som mest är socker och restprodukter. När jag drack mjölkchoklad förr - jag tjuvade lite och tog några allergiska reaktioner ibland- så var blåvitts pulver starkt och bra och så tog jag en eller två matskedar. Nu vet jag inte vad som är bra när blåvitt är borta.
Snabbnudlar i gräddsås - Blanda kryddmixen och grädden, gärna matlagningsgrädde, gärna fet grädde. Bara snabbnudlar ger inte så bra blodsockerkurva. Man behöver långsam näring så på morgonen

----

Själv har jag däremot kommit fram till att hela mack-o-fil-grejen är dum egentligen. Ge mig en pizza på morgonen så blir jag glad! Om jag inte får riktig mat till frukost äter jag helst bara en massa färsk frukt och nöjer mig så. Nyttigt, gott och saftigt! Man vill ju egentligen helst inte äta torrt på morgonen

Kommentarer
Postat av: Emser

Urk! Inga vidare frukostar du häver i dig, kära lillebror. Men du kommer nog att gilla de thailändska frukostarna som exv kan bestå av nudlar eller ris och thaiomelett.

Vill man ha västerländsk frukost har de jättegoda (!!!) små yoghurtar - fulla med socker, men jättegoda! :) I brödväg brukar det få bli rostat bröd, och numera finns det rostat bröd med fullkorn. Det är bra för det ljusa brödet är otroligt svampigt. En brödrost rekommenderas! Det enklaste pålägget att ha hemma är marmelad - de har ananasmarmelad som är mumsig (jag vill inte upprepa mig och skriva jättegod igen...). Smör finns, men det är inte som vårt smör, ost finns, men den är rätt dyr (och färdigskivad - thailändare har aldrig sett en osthyvel) - men det är gott ibland när man vill lyxa till det. Skinkan som finns var jag alltid lite skeptisk mot. Men allt det där finns på 7 Eleven (som finns i så gott som varje byhåla numera).

Mjölk finns förstås - och diverse sockrade frukostflingor, men personligen gillar jag inte sånt. Mjölken smakar inte som här, men den färska är mycket bättre än UTH-mjölken som håller för alltid och inte behöver stå i kylen. Eftersom jag inte gillar mjölk så mycket så tycker jag bäst om dne färska färdigblandade chokladmjölken. Den är god.

Sen har de en yoghurtmjölk ("nom brîaow" - vilket betyder sur mjölk) som är söt men rätt god ibland i måttliga mängder. Den finns både i färsk variant i pyttesmå flaskor och som UTH olika smaker i tetra pak.

Vanlig apelsinjucie är ungefär lika dyrt som här, så det får man avnjuta vid lite festligare tillfällen...

Enjoy! :D

2006-12-29 @ 23:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback