Världens bästa godis


Här kommer en schysst liten lista som kommer uppdateras eftersom, men vi börjar väl här. Än så länge får jag kalla den "Sveriges bästa godis".


- - - Godislistan

HÅRDA, KLASSISKA Turkisk peppar - Vem vill ens ha de där mjuka grejorna när de inte är hälften så goda? Och vad är idén med de sura ens? Nänä... Lite sår i gommen får man ta. Ska man äta gott får man lida smått (ingen biblisk princip, men...)

På tal om gomsår kan vi ju ta några fler såna favoriter

Karamellpojkarnas Icemint - inte de man köper på push-bricka utan de på lösvikt som har ->surt pulver<-
Karamellpojkarnas cola-kulor och blåbärskulor[kan man göra sånt här gott med blåbärssmak? Något ingen annan lyckats med?] Tilläggningsvis salta kulor också, men de får man inte sår i gommen av eftersom man tuggar sönder dem för de riktigt härliga lakritssmulorna :P~~ [ja, jag har fått sprickor i emaljen pga sånt här]
- de här som man köper 6 av för 1:- i en liten plasttub (edit 25-10-07 tog bort tuttifruttikulorna eftersom Zoo är godare, men samma smak typ.)
Kryptoniter, MED surt pulver
Hallonlakrits igelkottar
Salmiakdiskar - vet inte vad de heter men de är bruna, lite platta, vassa i kanterna och mördande goda. Har skurit mig sen de kortaste barnsbenen
Stihl-godis - Motorsågsreklam i form av apelsinguld. Som bärnsten, en riktig svensk skatt, mums!
Polkagrisar

Man kan tala om hårt godis som är gott men som inte manglar räfflorna i övre delen av munhålan.

Mintolux - Jag kan erkänna att de är bra och säljer som smör i småland, även om det inte är någon personlig favorit. Jag kan inte ens namnet på dem, var tvungen att kolla karamellkungen.se. Det attraktiva är ett något sprött hårt yttre med fräsch minsmak som rensar munnen för att sen gå över till ett riktigt, riktigt segt inre av en något salt kola. Om man ser på fudge förstår man att receptet på en bra kola är salt och fett. Om man inte heter Werthers orginal och försöker sälja genom att utnyttja farfar(tänk reklam) som inte får äta för mycket salt för hans blodtryck.

och allt det där man glömmer... men det kommer sen. Om du vill påminna mig om din personliga favorit är det bara att skriva en kommentar

--- Sen kommer ju underbara favoriten ooo lakrits ooo. Hur skulle världen se ut utan lakrits?
- Res utomlands och du får veta T_T Kanske *det* viktigaste att ta med sig i handbagaget!
Kommentar: Om du kanske råkar vara riktig lakritsfantast vet du att mycket av det man i Sverige kallar lakrits inte är lakrits eller knappt är det för det innehåller så lite. Men i vissa fall behöver man kanske inte hårdra tyckte jag
Tips: http://sydsvenskan.se/varlden/article121218.ece
- Du säger kanske "Va? Är Italien lakritsexperter *också*?" Svaret är: Ja. Italienarna är det gastronomiskt mest framstående folket i världen med pasta, pizza, glass, kaffe, örtbladskryddor och mycket annat av högsta kvalité. Men de går mycket på tradition och bra råvaror så med lite svensk teknik och uppfinningsrikedom kan man gå ännu längre :) Bara man tar lärdom av de gamla och visa

Häxvrål
Malaco ORIGINAL Salt sill- Inte deras nya salmiakförstörda Tjernobylfiskar
Andra märkens salta sillar- Finns några riktiga guldkorn här i små påsar man kan hitta. Jag är normalt inte för sånt lakritspulver på utsidan á la djungelvrål som bedövar hela munnen och bränner ut smaklökarna men många av det här slaget har ruggigt god lakrits on the inside(lite engelska för att höja businessnivån) Jfr karamellkungens saltskallar vilka är vanliga i dagens svenska plockgodishyllor.
Citronlakrits - Inte med sur citron eller för mycket lakrits. Mycket, söt citronfyllning. Gärna de som är inslagna i papper som man köper i taxfree på finlandsfärjan :P~~
Lakrifun - Varför döpte man om dessa från "Skolkritor"? Jag vet inte.
Haribo lakritsnappar - Jag har aldrig varit så glad över att något har fastnat i mina tänder så man ser ut som om man har hela käften full i amalgam
Salta pengar med romerska siffror I, II, III - Favoritgodis under en lång period när jag var liten. Nu är de väl ett svunnet minne. Men det var ruggigt god lakrits
Malaco salta snören - Leka med maten är alltid ett +
Salt och blandat - sjöstjärnor och salt chilli
Panda lakrits - Dynamitkubbar, som jag brukar kalla dem. Fråga mig inte varför... Ser ut som ett packe dynamit... Blå låda betyder salmiak och röd låda söt lakrits
Bassetts lakritskonfekt - Tråååååkigt... Är inte med här för min skull utan för alla de som föräter sig på de här tråkmånsarna som lämnar dig med sur tunga och dålig andedräkt. Bara för att ett godis är lite roligt att tugga på och man kan äta 100kilo utan att knappt märka det betyder det inte att det är bra för det. Och NEJ, vingummi, som smakar konstgjort, konserveringsmedel och restprodukter, kommer inte med på den här listan förutom i den här kommentaren!
-- Jaha... nu kommer man bli kapad och ignorerad också... Att leva efter sanningen kan kosta ibland.
Cloetta lakritsbåtar - Det godis med flest dåliga kopior tillsammans med hallonbåtar?
Salta kastanjer - Gott godis från haribo som har slutat produceras i utbyte mot turkiska kastanjer, vilka är en riktig flopp.

--- ooo The F r U i t Y candy ooo

Cloetta hallonbåtar
Frukttugg - Malaco slutade ge ut de här efter vad jag tror var någon stor produktionsmiss som gjorde att ett stort antal fick smak av terpentin på det sega inret som egentligen skulle smaka vanilj. Synd på världens bästa godis som jag har ätit X antal kilo av.
Haribo persikor
Smultronhjärtan
- Gärna såna från aroma. Det stavas: Svensk klassiker
Rabarberstänger
- Varför RABARBER? Tillåt mig att skratta men det är bland det värsta skämt jag hört. Någon sorts jordgubbs-"lakrits" med någon sorts fyllning som INTE smakar rabarber. GG Pingvin. Skulle sålt det som ett skämt till filmen "Happy Feet". Jag kan höra dialogen redan
- "Smakar som rabarber!"
- "... rabarber?"
Körsbär
- http://www.karamellkungen.se/candyking/main.nsf/assortment/21F53E59D7DE6A5EC1256EE5004241B5
Géléhallon
- Här har jag inte riktigt insikt om vilket sort det är som är bäst faktiskt. Men det är inte Webes(numer Toms) - vilka jag tror populära karamellkungen säljer. Men det finns någon sort någonstans som är mördande god
Skumbananer
Lyckebär

--- ooo Fuzzy, sour, poppin', tongue imploding delicacies ooo

Rosa, sura skumbananer
Fuzzy hjärtan
- Snubblade över den här sorten på lokala ica häromveckan. Geniala jordgubbsdrömmar som man kan äta nästan hur mycket som helst av.
Sura skum-S-märken - Utstickaren här är den underbara blekgröna varianten som är en melonkanon!
Soda pops
Cola pops
Sura colanappar -
Vitbrun klassiker som finns med på varje fotografs bild av godisblandningar
Hästkastanjer - Ett av haribos genidrag(éer) ... höhö...

--- ooo Till julen ooo

Skumtomtar!
Knäck
5-minuterskola - Sirap, smör, socker, kakao, gnutta mjöl... Koka i micro/kastrull. Experimentera! (utifrån ett grundrecept)
Aladdin - Bättre julklapp än paradis. Men egentligen finns det ju mycket bättre delikatesslådor om man vågar prova något annat
After Eight
Polkagrisar -
Made the list a second time! Record breaker! ... breaks your teeth as well...
Fudge - Britterna har bra traditioner också. Fudge ska inte köpas i plockgodishyllor! Have some sense of dignity!
Marmeladkulor
Twistpåsar -
Hjälp vad dyrt för sådan skral kvalité men onekligen en svensk julklassiker. För att liva upp det tråkiga kan jag rekommendera att blanda en lakritsfudge med en nougatcrisp för lite lakrits-choklad glory
Bridgeblandning - Liksom twist och allt det inte en av de bättre svenska klassikerna, även om den är välsåld. Det är ju bra julstämning men det är inte värt att köpa jämfört med vad man annars kan hitta på. Prova istället mörka romerska bågar med hela mandlar eller någon annan kul blanding.
Marsipan
Turkish delight
Geisha

Allt vad choklad, nötter, nougat och kola heter! Var bara inte för snål med sockret. Man ska vara glad och snäll i juletid. Passar perfekt med kaffe, julmust, mandariner och pepparkakor. Men köp INTE spanskt julgodis!!!! :P

Kommentar: Du kanske undrar varför jag tar upp godis här i favoritlistan som jag inte tycker är bra och inte rekommenderar någon annan att köpa. Men jag hoppas kunna rädda dig/ få dig på bättre tankar. Det finns många sätt att njuta på. Variera mellan att köpa riktiga kvalitetsprodukter(dyrare), laga till själv och blanda olika godissorter. Hitta din egen väg till julstämningen och köp inte de stora företagens massproducerande :)


Det får väl räcka för den här gången... Det ska bli en riktig stor lista full av härlighet såsmåningom. Kommande expansion är en helt ny kategori Choklad och mycket annat tillägg
Njut och var glad!

Kommentarer
Postat av: Victor Parri

Jaa du Olle...det där med julen är en svår grej men du vet precis vad du ska ha.... :P
hare grymt Olle...

2006-12-22 @ 00:22:37
Postat av: Dan-E

Oh yeah! Turkish delight! Såna hade jag rent glömt av. =) Men... det är väl inte sveriges bästa godis då? Arabvärldens kanske? :P

Postat av: Emma-L

Du har ju glömt vattenmeloner! Hur kunde du? ;P

2006-12-22 @ 21:43:47
Postat av: Olle

Dan-E: När jag sa det syftade jag mer på att jag missade massor av delikatesser från Europa, USA och sådär. Jag har inte smakat så mycket på jelly beans deluxe, Schweiziska chokladvariationer eller tyska gélégodisar, men jag har hört att det är bra grejor. Turkish delight har jag ju köpt i svenska butiker. Även om jag också, i det här fallet, även har smakat rena Thailändska, Turkiska versioner och lite sådär.

Emma-L: Det finns en melonsmaksättning som är grym, men jag har inte hittat den på ett bra sätt i godis mer än Sura fluff-S-märken som är blekgröna. Det är däremot en sjuk favorit att lägga till! Tack för påminnelsen

2006-12-23 @ 22:43:03
URL: http://ollelove.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback