Thailand now

Jahaja, sist skrev jag om Singapore. Där kan jag berätta att jag var en väldigt kort tid för att få långtidsvisum och sådär och sen flög jag hem.

Det är april nu och Sång kräow (edit: Sång krann - missade lite i thailändskan) närmar sig. Det är årets största festival, en vattenfestival, där ungefär hela Thailand har vattenkrig en dag. Det är ju varmaste säsongen nu så man avlider väl inte av en hink med isvatten, men isbitarna de har i vattnet kan ge en mindre hjärnskakning.
I förrgår kom det med en stormvind in lite kalluft in över Khon Kaen här. Väldigt svalt och skönt med en temperatur runt 27 grader blev det. Annars har vi ganska ofta 37-38 grader C i skuggan. Att spela tennis mitt på dagen i solen blir väldigt varmt, tro mig.

Gott just nu är mina första thailändska chilinötter, som jag köpte idag, med smak av kokosnöt, nahm saparod(ananasjuice), mango, grilspett och isan-mat. Isan(folket här i nordöst) har mycket lao i både språk och kultur och thailands bästa mat har du häribland. Det bästa jag vet att göra just nu är att åka på Papao Inter och beställa fin, benfri, grillad kyckling, sticky rice, isankött, isan-chillisås och annat sånt gott. Så sitter man och äter kött och doppar sticky rice i såser man har på tallriken. Självklart äter man med händerna.

Efterpå så åker man på ett internetcafé och spelar DOTA. Just nu spelar jag Slardar, Mortred - Phantom Assassin, Magina - Mage slayer och Magnus - Magnataur. Fyra goa hjältar =)
Man behöver spelet Warcraft 3, expansionen Frozen throne, patch:en 1.20(edit: 1.21) och kartan Defence Of The Ancients för att kunna spela.
Var med du också =)


Kommentarer
Postat av: Emser

Hihi... Du är rolig som åker till Thailand för att spela dataspel. :)

När jag var i Baan Phee (vid Koh Samed) höll vattenkriget på i tre dagar. På vissa ställen (mest i norra Thailand tror jag) kan det hålla på närmare en vecka. Då är det inte roligt längre... Det är roligt första dagen, sen kan det räcka. Några tips för att överleva Sång kraan:
1. ha inte med hela plånboken utan ta lite pengar i en plastpåse eller annan vattentät behållare.
2. Tjejer: ha inte på er vita tröjor/linnen... Det bästa är att ha så oskadliga kläder på sig som möjligt. Jag hade faktiskt ett vitt linne (det var rätt tjockt, så det blev inte så genomskinligt) och sen hamnade jag i ena laget i en dragkamp. Sittande i den thailändska röda jorden med blött linne... Jag fick slänga det sen...
3. Planera helst inga biobesök den dagen (eftersom det är så kallt i biosalongen fryser man ihjäl om man måste sitta i blöta kläder.
4. Om du ska göra något viktigt kan det vara bra att ha en extra t-shirt med sig - eller spring väldigt fort!
5. Bli inte arg, utan le brett och ha kul! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback