Intiativ idag

Jag tycker det är lustigt för jag gillar verkligen mat, fika, frukt och godis. Att äta gott helt enkelt. Men jag har ett problem... och det är att jag inte vill göra något. Jag orkar inte göra mat. Jag har haft det här problemet rätt länge nu att jag älskar och äta, jag tycker att det är roligt att laga till, men jag vill inte ge det tiden. Jag vill inte handla, inte laga till och inte diska(!). Jag vet att man borde för att det är nyttigt, jag vet att det är gott, jag vet att det är inte speciellt jobbigt, jag vet att egentligen tar det inte mycket tid, jag är också extremt hungrig som person och tycker att det är jobbigt att gå utan mat. Ändå kan jag ofta välja att äta mackor och frukt eller att låta bli att äta.
När jag tänker efter har jag inte gått på stan och handlat på jag vet inte hur länge. Då och då tänker jag att man borde köpa kläder och det och det, men jag gör det inte. Det förbryllar mig lite när jag tänker efter... Du kanske säger att jag är otroligt lat, och det stämmer väl till viss del. Men för ett år sedan såg det mycket annorlunda ut. Då bjöd jag vänner på mat, bakade ofta kakor(jag använde upp en burk vaniljsocker på dryga halvåret, vilket är ganska mycket med tanke på att jag bara använt det till kladdkaka, någon sockerkaka och någon havreröra) och om jag hade pengar kunde du vara säker på att jag använde dem. Jag visste att vissa ingredienser skulle man köpa på willys och vissa på ica för jag var ofta och handlade, kollade priser och flängde runt. För att få mig lite schyssta middagar och kakor. Med det vill jag säga att jag kan alltså lägga manken till, och jag gör det fortfarande ibland. Men på något sätt så håller jag mig undan för det mycket.
Jag försökte då tänka ut varför jag gör på det här viset. Vill inte ta initiativ eller anstränga mig något utan går ofta hellre utan sådana nöjen, fast jag älskar den mat jag lagar till själv. Min slutsats blev då att motivationen är inte tillräcklig. Jag är fullt medveten om nytta och nöje, men det räcker inte till som motivation. Det är som om det inte är tillräckligt att bara ge mig själv eller bjuda över några vänner. Det är bara så att jag är inte motiverad att gå och köpa kläder eller göra sådana småjobb, även om det är lite jobb för mycket nöje. Är det så illa då? En del i mig skakar av olusta mot ett ineffektivt sätt att använda sin tid, tid som hålls hårt i istället för att investeras väl. Än så länge har det väl gått hyfsat balanserat, jag äter ju fortfarande, sover inte enormt mycket, det är städade golvytor och -t kök åtminstone... Jag måste nog ändra mitt sätt litegrann, men just nu har jag en väldig hemkänsla på något sätt. Att få använda sin tid så helt till sånt roligt som att bara hälsa på folk, ut och gå promenader, läsa böcker, lyssna på musik, göra musik, kolla anime... Jag överlever nog ett par månader sånt leverne innan jag åker till Thailand nu 22:a januari :)

- Snacka om att jag ska skaffa hembiträde såsmåningom däremot! Tänk att slippa städa, diska, tvätta... :P~~


Kommentarer
Postat av: Dan-Erik

Amen till hembiträde. =D

Att hitta motivation för att äta och laga mat brukar däremot nästan alltid handla om att hitta rätt sällskap. Den biologiska klockan som tickar och allt det där. Men det är lättare sagt än gjort, jorden är iofs full av fruntimmer, men 95% av dom är dumma i huvvet. :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback