Klassiker som kommer i par

Jordärtan är verkligen magnifik. Fast nu brukar man ju kalla det jordnötter, även om det inte är nötter. Det fick jag precis lära mig efter att ha läst lite på http://en.wikipdia.org/wiki/peanut
Man kan också läsa att det är ganska matigt att äta faktiskt, med drygt 20% proteiner(mer än ägg) och 50% fett. Dessa fetter är dessutom fleromättade så det kan vara bra för ens kolesterolvärden. Tyvärr då så är det en proteintyp som saknar de viktigaste aminosyrorna så det går faktiskt inte att bygga dieter på godsaken :p Ovegan-proteiner, sojabönor och några fler är det som brukar ha alla viktiga aminosyror.
Godsak är det däremot och vittspridd är den också! Vem minns inte Brad Pitt i Meet Joe Black(höll nästan på att skriva Jack Black) när han finner tycke för storklassikern i USA, jordnötssmör. Men det är inte bara ett fenomen i västvärlden bland snackspåsar och Snickers-stycksaker, jag åt också en hel del jordnötter nere i Etiopien. De rostar dem inte där och dem är inte speciellt saltade heller, men det är gott att äta ändå. Jag var hem hos några som bodde i ett sånt grannskap med lerhus, plåttak och pinnar till staket och utanför dem satt det några kvinnor och unga tjejer och knäckte skal och sorterade upp nötterna, så att de kunde säljas på marknaden sen. Man fick väl en god handfull nötter för några kronor, eller vad det var, och dem kunde man hitta precis överallt. I varenda kiosk och hos minst hälften av alla gatuförsäljare(och dem är det många av). Det verkar vara det vanligaste jobbet där nästan. Att sälja potatis, lök, jordnötter, mango och bananer. Framför allt de senare nämnda
Jag gillar jordnötter. Snickers, kyckling med jordnötter, jordnötskakor, jordnötssmör, jordnötssnacks(framför allt chilinötter. Jag gillar bäst Eldorados variant - jättegott till pasta!) jordnötspaté... eller... jaja, allt det där...
Tydligen kan man få tre nötter i ett skal också... Undrar om de tänker genutveckla dem så att det alltid är så, för massproduktionens skull. Blä blä, i såna fall tar jag med mig elefanterna på en jordnötsrevolution. Viva la revolution

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback