Well in Thailand

Aaaaah, skont med sol och bad. I helgen akte vi bananbat fyra pers, tolkandes bakom en typ vattenskoter med en utombordare. Det ar ju inte nara till havet har fran Khon Kaen, men i lordags blev det picknick vid en sjo och sa har vi vart i poolen en dag.
Det ar den kyligaste perioden har nu sa det ar val inte jattevarmt, man far ta en troja pa sig nar man drar ut till nattmarknaden.  Det ar inte heller skordetid for sa mycket frukt sa det ar inte overdrivet overflod pa marknaden. Men det ar ratt billigt och gott med farsk ananas, papaya och banan anda :) Jag langtar tills det borjar komma mycket litchi, mango, mangosten, rambutan och andra grejor.

Godast hittills ar riktiga spicy salads med mycket koriander och pressad lime, lemon eller pineapple juice och svenskt godis :P

Thailandskan gar knaggligt an sa lange. Roligast ar det att ga och prata med nattvaktarna, fast man inte kan prata med dem. De ar inte sa bra pa engelska har faktiskt. Far forsoka hitta fler studenter. Men vi har inte hangt sa mycket pa universitetsomradet annu. Vart mycket ute pa stan och sadar. Ar bra om man lar sig hitta runt centrum och sa till en borjan kanske, och sa har vi vart och lirat fotboll pa ett stalle vid en sjo ganska nara dar vi bor.
Blir ganska mycket boll, lek och stadspromenader an sa lange, men det ar roligt. Fast jag ser fram emot nar jag far komma igang med lite riktigt tennislir och nar man vet var de bra fiken, forsaljningsstanden och restaurangerna ligger.


Flyga var roligt. Var langesen jag flog sa har lange. Det var bra standard pa cateringen pa KLM och pa Thai air ocksa sa fick man lite att mumsa pa. Tyvarr satt jag ovanfor vingen pa flighterna sa man sag inte sa jattebra ut. Det basta med att flyga ar ju utsikten! Fonsterplats for the win! Fast for min del blev det mer "Fonsterplats for the wing" -_-
Flygvardinnorna pa KLM var virriga och bjod inte pa speciell service. Det ar val inte sa latt nar det ar en 747 boeing full i folk, men jag tycker man kan anda krava lite mer av dem. Det ar ju trots allt deras jobb. Men man behover inte lata sig storas av sana sma detaljer nar man ar pa vag till Thailand med sina goa vanner och man far atminstone en del god mat i magen. Jatteschysst med lite italiensk mat -det ar vad KLM  kor med- nar man ska leva i princip utan pasta och den typen av mat i ett halvar. Italiensk glass ar lagomt fin ocksa. Slurp! Thai air hade riktigt bra flygvardinnor. Snabba, effektiva och proffessionella, som det ska vara pa flyg. Schysst servering for en typ en-timmas-flight ocksa. Fick forsta smaken av koriander och sesamolja dar som warm-up infor den fina landingen. Det blir bra med lite mer engelska uttryck sa slipper man stora sig pa att jag inte skriver aao. Det kommer senare nar vi far upp internet dar vi bor sa jag kan lana nagons laptop som har svenskt tangentbord.

Over and out

Olle Lindberg
Piman Thani
Khon Kaen
Thailand

Kommentarer
Postat av: Emser

Va kul! Jag vill också vara där!!!

Jag har fortfarande problem med att jag ibland skriver a och o istället för åäö. Ett skumt thaihandikapp jag har efter mycket mailskrivande utan våra svenska vackra tecken...
Varför flög ni bara en timme med Thai? Var det de som flög till Amsterdam? Konstigt att det inte var tvärtom... Thai är bäst! Man brukar få en orkidée...

Ang språk och sånt så ha inte för höga förväntningar på de stackars thailändarnas engelskakunskaper. Visst finns det de som kan, men de flesta är väldigt försiktiga med att använda den engelska de lärt sig. Åtminstone har det varit så, men mycket kan ju ha hänt på de snart fem år som jag inte varit där. Och ni ska ju träffa studenter på universitetet. Det är kanske skillnad... Hoppas det... :)

Ha en bra dag i solen! Förresten... Åkte ni bananaboat på sjön? Det måste va en hyfsat stor sjö då. När det blir varmare sen rekommenderar jag en utflykt till vattenfallen. (det brukar alltid finnas nånstans)Det är härligt att vandra runt i djungeln och doppa sig i det relativt svala strömmande vattnet. Mmm... Härligt! :)

Massor med kramar!!!

2007-01-29 @ 11:33:59
Postat av: Olle

Vi flog med Thai fran Bangkok till Khon Kaen. KLM fran Arlanda till Amsterdam-Amsterdam till Bangkok

Postat av: Dan-Erik

Fem år? Har det gått så lång tid? Hjälp. Och jag blev pikad för hur gammal jag är idag av en kanadensisk utbytesstudent. "You know, that short hair isn't exactly covering up your baldness". Bara att tacka och ta emot. Tittade på gamla bilder av pappsen också, och jag börjar inse att jag nog inte är helt olik honom trots allt - i alla fall utseendemässigt... Fast det har inte känts som det tidigare. Men det är kanske hårfästet som är mest likt. Det är 13 år sen jag tog studenten. Jag har gamla kompisar vars barn är tonåringar och ska börja högstadiet snart. Har jag inte haft nån 30-årskris än så lär den nog sätta fart snart. :P

2007-02-01 @ 00:47:21
URL: http://2006.dan-erik.com/wordpress/
Postat av: Emser

Hihi... Visst är det härligt!?! Tänk då att jag just fyllt 33!!! Jag är alltså närmare 35 än 30 nu... *suck* Tack än en gång för mattan! Jag älskar den - även om jag kanske kommer att reta mig lite på att den luddar nu i början... :)

Puss & kram!

2007-02-05 @ 19:03:30
Postat av: Olle

Jag kan nästan gå med i den klubben jag med. Det är många thailändare här som tror att jag är runt 30. Det är 150% av min ålder :x Alla här ser ju ut som om de är 20-24, fast de är 30, så det kan väl ha något att göra med att de tror att jag är 30.

2007-02-25 @ 17:31:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback