Kantarellsmak och persiljemonark

Såg på nyhetsmorgon på fyran imorse 6.20(parentes) en kock med svart, krulligt hår göra smörstekta kantareller inlagda i en omelett. Det såg grymt gott ut och jag funderade på om han var italiensk. Nåja, de funderingarna tog inte speciellt mycket utrymme utan det var framför allt maten som var intressant.
- En intressant grej han gjorde var att han använde både smör och olivolja, det bästa från två riken, när han stekte. För då fick han hög värme av oljan men ändå smörsmak. Intressant idé, indeed. (Hädanefter "III")
- Två intressant grej var att han i en sådan röra gjorde röran ännu saligare med kantareller, men väntade med löken. Han ville inte fräsa den mjuk, som man brukar, utan ha kvar lite krisp i den. Han varken pressade eller krossade vitlöken utan hackade den bara liksom vietnameserna och så druttade han i alltihopa strax innan allt var klart. III
- Tre intressant grej var att också stekte äggen i en sån olivoljesmörröreriröra och *väldigt* kort tid så att han fick gulan och grejorna till viss del inte lika hårt stekta. För att få det krämigt, påstod han, och jag tänkte att tillsammans med smörsmak och fin stekning så blir det nog *väldigt* gott. III
- Fyra intressant grej var att han tog *väldigt* mycket persilja. III

Persilja- min favoritbladkrydda tillsammans med dragon- kallades typ gudarnas krydda i det antika Grekland, eller något sånt där som jag läste en gång. Den används också i påskmåltiden av Israeliterna. Grekerna använde det, tilläggningsvis, som segerkrona för de som vann tävlingar.

Bra länk här nedan jag använde som källa. Intressant tyckte jag också att en nära släkting till en av mina andra favoriter, koriander, också används i Israeliternas påskmåltid, enligt källa. Påskmåltiden är ju något väldigt centralt och stort i bibeln, så kryddorna har viss ära där alltså.
Referenser
Jag tyckte för en gångs skull att wikipedia inte var bra, men du kan slå upp det där om du vill läsa lite mer om botaniska fakta och blablabla tråååkigt... Man måste vara detaljtekniskt intresserad om sånt ska vara roligt.
Det brukar finnas mer fakta att hitta på engelska sajter så jag kan tipsa att på engelska heter persilja "parsley" och dragon "tarragon".
Jag gjorde en vits en gång som 12-åring... eller något sånt där...
- "vet du vad Elvis Presleys brorsa heter?"
- "..."
- "Tolvis Parsley!"
ahahaha

jaja...

Kantareller! De är fina! och krämiga. Det jag bäst gillar med svamp är deras krämiga touch. Jag varnar er för min supreme salmon med kantarell-crème bonjour! Hiyaa!!! (ninjarop)
Crème de la crème de la Lindberg! Olé!
Oooh dy pr/atar/ spanska och fr/anskaa pö samma göung? Très bien!

hihihi, Rosa Pantern med Peter Sellers är också roliga filmer. Tänk scenen när han låtsas vara städhjälpen och dammsuger upp deras papegoja/undulat-grej *sugen*

öhmm... jaja...

Kantareller:
länk1 länk2
En intressant grej som stod i "länk2" var att svampen sällan blir maskäten, vilket annars ofta händer svampar. Det tyder på att svampen verkligen är skogsguld, liksom hjortron, eftersom maskarna och larverna inte kommer åt den. (profetisk innebörd)

Prova snabbsmörolivoljestek omelett med smörolivoljestekta kantareller, lök som är något krispigt stekt istället för fräst mjuk och massor med persilja!

Kommentarer
Postat av: Nils

Haha! Tolvis Parsley! Den hade jag glömt.
Och rosa pantern är ganska kul. Eller var det iaf.
Jag har då fortfarande svårt för svamp.

2007-09-21 @ 20:04:27
Postat av: Dan-E

Olivolja och smör är ju ett gammalt knep. Nytt för dig kanske, men du vet, det finns inget nytt under solen säger predikaren. ;)
Var längesen jag plockade kantareller. Ändå växer dom bara 1 km härifrån. Det är lätt att vara lat när man är gammal och trött. :P

Postat av: Emser

Skulle tippa att det var Marcus Adjuladelej (hmm... det är inte så han heter, men det är nåt liknande) som lagade maten. Han vann Sveriges kock härom året och är grym i köket! Du får gärna bjuda mig på kantareller nån gång! ;)
Puss!
Syster yster

2007-09-26 @ 21:10:26
URL: http://emmalena.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback