Matimellan-världen

Var, för ett tag sen, hemma hos min bästa kompis Tobias, som jag känt i några år nu, och vi fick då för oss att vi skulle göra mat. Tobias erkände sig inte vara någon jättehjälte i köket så jag tog mitt ansvar och stod för att vi inte behövde handla utan vi kunde ta det vi hade för att sedan förvandla det till cuisine extraordinaire!
Sagt och gjort åkte lite cous cous och en burk vita bönor fram. Jag råkade veta att de hade gott om vitlökssås så jag såg tillfället att göra en röra!

Cous cousen, vilket jag aldrig tidigare gjort, råkade bli lite mosig när jag hade för hög värme på de ovana plattorna, men det blev i alla fall en salig röra med couscous, bönor, vitlökssås och en kryddmix de hade med lite kanel och grejor. Tyvärr var gurkan körd, den var långt gången in i slemstadiet, men jag kände att vi hade någon slags medelhavshärstammande rätt. Sann var den aningen för när jag smakar känner jag ju på en gång att vi har någon slags turkisk-libanesisk-aktig "thing going on here". Allt som saknades var köttfärsjärpar och salladslök... och den där gurkan...


Sen dess så har jag vart lite halvsåld, eller kanske än mer, på medelhavsrätter. Jag har alltid älskat sån mat, men jag har inte ätit mycket mer än den alldagliga kebaben och en del italienskt. Rent gastronomiskt är de ju väldigt framstående i regionen öst om medelhavet till och med norr om medelhavet. Om man kommer in i Spanien och Frankrike så får man göra några undantag... Alltså jag menar att jag inte funnit någon speciell tjusning i deras Paellas och grejor. Men jag kanske får omvända mig sen.

Det är först nyligen jag upptäckt läckerheter som bulgur och vitlöksdressingar, när jag levt som mjölkallergiker en hel del av livet, men sådant jag har smakat, som det där fruktansvärt goda kebabköttet min mamma gjorde ett tag när jag bodde hemma, har varit nära till hands i dagdrömmarna de senaste dagarna. Inte blev det bättre av att jag och Tommy(killen jag bor inneboende hos) gick in i vitlöksbröd wonderland(cred till Tommy för perfekt skorpgyllenrostning i ugnen) och drog på en fet kycklinggryta med guldfågelnkyckling(det bästa av svensk kyckling, [författaren rekommenderar]) creme fraiche med vitlök och örter och en del blandade grönsaker *och till det* färsk tagliatellepasta på durumvete(förstås) som Tommy kokade perfekt. Halleluja! Det är allt jag har att säga
Känner smaken hälsa på i hjärnan bara jag beskriver det för er. Det är vad jag kallar härlighet

Kommentarer
Postat av: Dan-E

Jag gjorde en riktigt god älggryta häromdan efter eget huvud. Älgfärs som jag stekte upp och blandade i lite hackade, soltorkade tomater, sen lite oliver som jag skivade, en näve lingon för syrlighet och så salt och peppar. 2,5 dl grädde för att göra det saftigt också. Sen lite kokt potatis och en tomathalva till. Smaskens. Sen bidrar det ju lite till smaken också att man själv fått vara ute i skogen och hämta köttet med egen bössa. ;-)

Postat av: Olle

Lingon + älgkött... tala om kreatinbomb! Låter schysst

2007-09-18 @ 16:30:51
URL: http://ollelove.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback