Film och lite musik

Bästa låt just nu: Sanctus Real - I'm not alright
Flöda den här: www.myspace.com/sanctusreal

Jag har sett en del bra film på sistone... Först kan jag nämna Narc som gick på svt för några veckor sedan. Det handlar om narkotikapolisen(varav namnet) i någon stad i USA. En kille som slutat där efter en hemsk händelse tar anställning på mordroteln för att undersöka ett mordfall på en narkotikapolis. Det är en verkligt bra *film*. Något magstarkt, men det gillar jag bara, eftersom jag har en kopparmage :D
När vi satt och såg After the sunset(Salma Hayek, Pierce Brosnan) familjen- vi var hela fem stycken eftersom storebröderna kommit upp till Pite från Ume- så kommenterade jag det att den filmen var mer ett fotoalbum än en film. Det kan vara bra det också, om man är sugen på något sådant, men det var en sån distinkt märkbar skillnad. Det var Salma på den fina stranden, lyxjakten med heltäckningsmattor, solnedgångar, parasolldrinkar, you name it... Som fina bilder. Till skillnad från den, så var Narc en riktig *film* med story som gjord för en film, längd som en film, foto som en film, karaktärspresentation som en film. Välgjort och träffande, helt enkelt. Även om jag tycker sånt är suveränt bra så kanske jag själv har svårt att hålla mig inom ramar. Jag, som skulle skriva en novell i gymnasiet men slutade upp med början till en 5 romaner lång serie :P
Vi hyrde och såg Stardust också. Lite småmysig familjeunderhållning sådär... men det var en sak som faktiskt imponerade mig och det var hur man talade om kärlek i en populärfilm. Jag vet inte om du märkt det, men URL:en, adressen, till den här bloggen är "ollelove" och jag råkar tycka att det är det viktigaste som finns.
Det kanske inte är film direkt, men jag har ju nämnt TV-serien My name is Earl, som jag tycker är riktigt bra. Där har du ett av de få exempel som talar om kärlek på riktigt i det moderna samhället. Senaste avsnittet jag såg så funderade Earl på kärlek och offer. Splendid!

En annan nämnvärd film jag såg uppe i Pite är Mary Poppins med Julie Andrews. Femfaldigt oscarsbelönad go'bit ^_^ Även om det finns vissa sekvenser i den jag inte tycker om så är det bland det bästa filmmaterial som finns, mest troligt.

Nu har jag själv åkt med bröderna söderut ner till Ume för att där kolla på film. Vi har sett Superman Returns, Sagan om konungens återkomst och Domino än så länge.
- Stålmannen var en väldigt modig film med vågad story på ett välbekant tema. Jag tyckte den var väl underhållande och fann mig själv sjunga "Macho, macho man" ett par gånger.
- Tredje filmen i Tolkientrilogin är allmänt väldigt bra och jag börjar inse varför Tolkiens böcker faktiskt är så storslagna och genomslagna som de är
- Domino är en tjej i verkligheten som jobbar/jobbade som prisjägare av brottslingar. Filmen skildrar en del av hennes liv samt att filmskaparna lagt till en del material för att göra film av det hela. Ändå välproducerad film som känns vara ganska bra kvalité, Keira Knightley är snygg i rollen som Domino och det är ganska roligt med filmer som visar halvvanligt folk som är med om extravaganta grejor, tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback