Jul, jul... strålande jul

Jag har startat en tråd på brorsans forum om julfirande där jag skrev lite kort info

Julgarn

Enligt en wikipediacheck så kommer ordet jul tydligen från ett fornnordiskt ord "Jol". Man tar inte upp betydelsen. I forumet jag länkade till skrev jag vad jag fick lära mig i skolan. Fast man borde kanske inse att det var mycket korv och lite föda i den så kallade "grundskolan".

Hoppas alla får det fint över julhögtiden iaf, som enligt svensk tradition går från 24:e december till 6:e januari. Jag kommer jula i Pite och det blir nog väldigt mysigt. Mysigt är bra. Ser fram emot ett bra 2009 och mycket mer också.

Romerska staten bestämde på 300-talet att Jesus födelsedag skulle firas 25:e december, och för er som är bekanta med kyrkohistoria behöver jag inte berätta hur mycket dumheter som de romarna gjorde där. Det födelsedagsfirandet är inget som man bör ta seriöst...
För er som inte är bekanta med kyrkohistoria kan jag väl bara nämna att vad kyrkofäderna gjorde och vad romerska staten gjorde, även efter att romerska staten tog kristendom som statsreligion, var vitt skilt från varandra. Mycket "BS" där...

Advent är positivt och jag tror på väldigt ordentligt och gärna otraditionellt julfirande! Låt oss fira att morgonen börjar och det börjar ljusna ^^

tjohooo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback