Mystical

Jag har alltid gillat "fantasy", att utforska nya världar och sådant, men de senaste månaderna har jag vart lite extra nyfiken på mytologi och mystiska saker. Jag gillar att ta det omöjliga och oförklarliga och göra det reellt och sanningsnära.

 Fast jag gör också sådant som att ge en förklaring av hur man skulle kunna använda pyrokinesi, förmågan att tända eld på material med "framkoncentrerad" kraft. Det kom fram som svar till en fråga på
Yahoo: Answers
- Du kanske har hört talas om telekinesi från X-men eller John Travoltas Phenomenon... eller kanske om östländernas koncept ki, alternativt chi. -
Blir bra mycket mer intressant när det faktiskt kan existera istället för att bara synas i folks drömmar.

I princip alla legender har något uns av sanning i sig, problemet är bara att få tag på bra läsning. Det krävs ändå viss konstnärsförmåga att dra ut de existentiella djupen och gräva fram hemligheterna. Jag tycker att det finns vissa kulturers traditionella legender eller bara deras allmänna kultur - ta nordamerikanska urinnevånarna - som framför allt är intressanta och är väl värda att luska runt i. Härligt är det att man har internet hemma, nuförtiden. Därmed kan man tycka att man ska slippa gå via alltför många referenser eller springa på bibliotek, men tyvärr är det lite fattigt. Jag har lyckats få tag på Hanoksböckerna och Josefus judiska fornminnen vad gäller gammal hebreeisk mytologi, men annars tycker jag det är svårt. Tobits bok därtill, är fantastisk också.
Jag tar gladeligen emot rekommendationer!

Tyvärr har jag blivit lite skadad från tidigare faktalitteratur på papper också, genom att de haft väldigt tråkiga och ointressanta upplägg. Bokvis har det därför landat i det mer skönlitterära som Fantasy-läsning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback