Existentiell analytik? Relevant, javisst!



Dan-Erik hyrde en intressant film härom året som precis hade kommit ut på DVD då, I <3 Huckabees. Fast det är ett riktigt hjärta och inte en simpel asci-variant :p Just då var den inte mycket mer än intressant för jag visste inte vad jag skulle göra med den riktigt. Jag hade inget svar till varför den skulle bidra till mig mer än lite vanlig filmunderhållning.
Eller snarare så saknade jag frågan. Jag har inget problem med att komma på tillräckliga svar, rent förståndsmässigt, om jag ställer mig själv frågan. Bra frågor är däremot sådant jag saknar och uppskattar.

Nu, något år senare, så ser jag om Huckabees-filmen och tycker den är vaaaansinnigt grym! Visst, den är inte charmig såsom mina andra topfilmer som Millenium Actress, Lost in translation, Lady Jane och Stranger than fiction, men den är väldigt stark.
Bland annat tar den upp behovet av både det onda och det goda som blir jättebra för den käcka slutklämmen. Det är väl den poäng som är starkast för mig...
Filmen allt som allt är väl inne på samma läror som Bruce Lee med nedbrytande, rena uttryck osv.

Mark Wahlberg är grym! :D

Kommentarer
Postat av: Dan-Erik

Hehe, jag vet, Huckabees är grym. Men det är som du säger, det krävs att man är i rätt mindset för att se den. Jag såg att den gick igår också och tänkte först "yay", men sen när jag slog på den böt jag kanal efter ca 4 sekunder. Jag är bara för trött för att orka just nu. Men det är en sån film man borde ha i bokhyllan. Vilket jag har iofs, men skivan är repad så den går inte se :-/


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback