Religion - let me tell you


Jag har bemött väldigt mycket religionsmotstånd på väldigt dålig basis. För att rädda de som är känsliga och betydelsefulla vill jag förklara vad religion faktiskt är och att det faktiskt kan ha betydelse i ditt liv :)

Jag börjar med två konstateranden:
Även om religion är impopulärt och motarbetat så är det fortfarande bland det mest betydelsefulla och påverkande man kan finna.

Jesus stiftade ingen religion, som historiker vill påstå. Det är de kristna idioterna som får för sig fuffens vanligtvis. Han bör ses som en fader till ett folk snarare.

---Let's roll
Religion är en relation. Det är hur folket är uppbundet mot Gud.
Två relationsparter: Folk + Gud
En relation: Religion

Det är därför som jag säger att jag gör en religion där jag är Gud(tidigare blogginlägg). För jag behöver ett folk. Tankegången går: Jag har ett behov - folk. Behov bemöter man genom etablerade relationer. Således ska jag vara Gud och fastställa en religion vari mitt folk ska kunna bemöta mig.
Det är rätt irrelevant att ta hänsyn till dig, dina gudar, dina fördomar och begränsningar - när jag har ett behov. Att leva i kärlek är att vara behovscentrerad - Olles passioner.

-   -   -   - - -  -  -  -  -  - - - - - -
Kan man behöva religion? Inte direkt. Man behöver exercise, discipline and affection. Religion är en utmärkt plats att tillgodose dessa. En bra Gud stadgar specifika regler så att folket kan få utöva disciplin. Det är en viktig punkt eftersom det är lättare att komma ihåg och utföra exercise och affection.

Jag vet att jag refererar mycket till bibeln, men det är en högt kvalitativ text och något jag grävt i mycket, så du får stå ut med mig..:
Folket i bibeln: Adam är i lustgården, får disciplinera sig genom att låta bli att äta av kunskapens frukt. Ett nyttigt bud.
Gud i bibeln: Disciplinerar sig genom att inte häva ut sin ilska hela tiden, utan kontrollera sig. T.ex. upprättar han ett förbund att han inte mer ska dränka hela världen efter syndafloden och redan syndafloden dröjde han länge med och innan hade Noa och hans fäder att arbeta hårt med att predika omvändelse. Mycket arbete, mycket disciplin.

Det bra med religion, folk och gud är hur parterna kan mötas. En bra gud tar en väldigt stor mängd ansvar som inte frugan, pappan eller Arne Weise kan ta och har möjlighet att ge mycket trygghet och många svar till sitt folk. Man kan se det som en mycket hög ledarroll - liksom jag tidigare varit inne på genom att kalla gud för dominant osv. Men ledarroller har också en hög konsumptionsnivå... I bibeln förklarar t.ex. Israels gud för dem i Sam 8 hur det kommer bli när de vill inrätta en kung. "Kungen kommer ta en massa fina saker", men folket insisterar att de vill ha en kunglig auktoritet i landet. Auktoriteter har högre/mer behov.
Ett bra folk bör vara berett på att första tillgodose auktoritetens höga behov, innan man ser till sina egna. Det är inte som i flygplan, att man först ska ta på sig masken själv. Om det blev krig mellan nationer och alla gjorde så i ett rike skulle det riket gå under. När man enar sig under en auktoritet, det är då man vinner krig.

Varför det är så populärt(kontemporärt) att friställa sig är för att man flyr från disciplin, ansvar och auktoritetlig aptit. Som Monty Python's parodiska sång om att Gud inte ska tillaga dem som mat. En bra inställning för ett folk med en riktig Gud är mer som Tommy Lee Jones i Men in Black: "EAT ME! EAT ME!" (fel sammanhang, men bra uttryck)


>



Kommentarer
Postat av: Dan-Erik

Du glömde ju den ultimata disciplin-dåren i Bibeln: när Isak (var det väl?) ska offra sin egen förstfödda son...och är beredd att göra det. Snacka om disciplin.

2010-04-02 @ 23:50:59
Postat av: Olle

inte bara det, utan tydligen hade ju Sarah gått genom klimakteriet och de var redan gamla men de fick mirakulöst Isak. Det miraklet var Abraham(alltså inte Isak) villig att ge upp för att följa Gud :)



Samma tema följer i det nya förbundet när Jesus säger att man ska ta sitt kors och följa honom - alltså att följa honom kommer leda till din korsfästelseplats där du får hänga och dö. Om man älskar sitt eget liv mer än Jesus är man tydligen inte honom värdig, det är så det är skrivet :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback